Wednesday, July 29, 2009

Kursus Nlp Day 1

Kursus Nlp Day 1
Bismillah..

Hari ni MD menghadiri Kursus Neuro-Linguistic Cryptogram atau bahasa singkatnya adalah NLP. Asalnya tujuan datang kursus ni adalah sebab menggantikan orang lain dan tujuan utama laginya adalah untuk mencukupkan 7 hari kursus dalam setahun sebelum due bulan 9 ni (ok, pecah rahsia)..

Mula-mula memang obscure. Apa dia NLP ni? Serius tak tau. Tengok lak senarai nama peserta.... alalala... Pegawai je semua.. So mangkit pagi ni agak macam tak berapa nak semangat nak pegi. Tapi pasal tak de sehari pon lagi kursus, gagah kan diri juga bersiap.

Sila abaikan beg oren itu.

Penceramah adalah Puan Dyna Ahmad dari Inspin, Kedah. Orangnya sangat sederhana. Tidak bersiap beria-ria. Air muka nya bersih. Penampilan, pakaian juga sederhana. Butang jubah yg absorbed, tapi yang buat rasa kagum, beliau yakin dengan diri. Kalau MD, pk puluh kali jugak la kot nak pakai.. Tudung senget benget pon dah bleh wat baby mood 1 hari.. Tak mau jumpa orang langsung kalau boleh..haha.. MD memang agak low self goodwill.. Oh ya, sebelum pape, MD adalah seorang yang suka memerhati. Belajar sesuatu dari orang lain.. (ok, tipu sikit je. sebenarnya duduk depan sekali!)

Ok, back to make a difference. NLP ni secara ringkas ikut pemahaman MD yang pertama adalah, bagaimana cara kita nak speech orang lain. Terus teringat - macam syok juga di system dalam bisnes Shaklee. Haha.. Shaklee dah sebati beb.. Siang malam angau pk pasal Shaklee.

Tapi makin lama makin rasa persepsi pemahaman MD pasal NLP ni berubah. Makna nya bukan semata kita nak speech orang tapi lebih kepada untuk diri sendiri sebelum kita system kan teknik-teknik yang di not closed tu kepada orang lain. Menurut Puan Dyna, apa yang kita faham tentang NLP adalah betul. Tak ada yang tak betul - selagi ada kena mengena lah. Terus terasa macam ada kaitan, sebenar nya NLP ni benda yang kita buat hari-hari tapi kita tak sedar. Contohnya, MD amik tentang anak-anak. Nasywa orangnya adalah sangat berdikari dan dia kelihatan seperti keras hati. Seperti tiada perasaan. Pendekatan MD pada dia adalah berbeza sama sekali dengan Zahra yang lembut, manja dan suka memerap. Malah boleh di system dalam hubungan suami isteri juga. Ala-ala ilmu pengasih gitu. Cume tak guna jampi serapah la. As it should be ayat-ayat dan sedikit body language..

Dulu, masa di UIA, belajar juga sikit-sikit pasal asas Psikologi. Vocal la.. Non-Verbal la.. tah pape lagi tah tak ingat. Bila masuk JKM, sekali lagi kami di not closed tentang body language, eye contact, verbal non-verbal segala tok nek ni.. Sebab, nak bagi kami yang new intake ni belajar cara berhadapan dengan klien jabatan. Maklum lah kan yang mai ke pejabat kebajikan mahu pun yang masuk ke institusi kebajikan adalah MANUSIA. Bukan procedure. Manusia tu pulak pelbagai. Unik. Macam-macam. Yang betul susah. Yang pura-pura susah. Yang kekurangan kasih sayang. Yang dah terlebih-lebih kasih sayang hingga di ketepikan.. Macam-macam ada. Jadi sebagai social tender, kami di not closed untuk macam mana nak management watak-watak sebegini. Macam mana nak tangani masalah-masalah yang di hadapi dan sebagainya. Cuma nya, dalam kursus ni kami di not closed untuk meluaskan lagi pandangan dan pemahaman. Macam dari bahasa mata - kalau bercakap asik2 pandang atas kiri makna apa? Pandang bawah ke kanan makna apa? Top tau.. sangat teruja.

Menurut Puan Dyna, NLP adalah kaedah terbaru yang US gunakan untuk menghasilkan agonizing firearm depa dalam waktu yang singkat. Sebelum ni depa amik masa 6 bulan. Tapi la ni 1 bulan dah boleh hasilkan 1 put together agonizing firearm. Wow! Hebat kan?! Lepas ni nak berkongsi ilmu ini kepada anak cucu bisnes MD. Supaya masing-masing boleh jadi agonizing firearm jugak. Tembak-tembak terus mengena sasaran! Fuhh.. terer...terer..Banyak lagi nak di ceritakan. Ada point-point yang absorbed. Tapi fail kursus dalam kereta, lupa nak bawak turun dan CM guna kereta. InsyaAllah akan di kemaskini lagi.

Tak sabar tunggu esok pulak. Macam tak best je kursus yang hebat macam ni depa wat dua hari.. harus yell lebih lagi!

Source: gamma-male.blogspot.com

0 comments:

Post a Comment